Výměna ložiska zadního kola

Vytisknout
Vytvořeno pátek 8. duben 2011 17:40 Aktualizováno pondělí 14. leden 2013 21:02 Napsal Dan

Pokud se vám za jízdy ozývá ze zadní části auta podivné hučení, které se může měnit při změně směru jízdy, nejspíš je na konci životnosti jedno nebo obě ložiska zadních kol. Když sice slyšíte hučení, ale nedokážete identifikovat, jestli je zezadu nebo zepředu, budou to spíš ta zadní - u hnané nápravy.

Na výměnu ložiska existují různé návody, já se jimi orientačně řídil, ale občas bylo třeba jít vlastní cestou :-) Fotodokumentace je minimální, ale snad to bude jasné z textu.

Berte tedy tento návod jako orientační, tradičně neručím za způsobené škody.

Úvodem jen tolik, že bez dílenského heveru bych se do toho asi nepouštěl, stejně tak je nutný lis. Přípravné práce jako demontáž brzd apod... proběhnu jen zběžně. Jdeme na to.

Ještě než auto zvedneme, doporučuji vyndat z kola středovou pokličku, pokud ji má, a ořechem velikosti 36" povolit středovou matici. Měla by být zajištěná tím, že je z okrajů zmáčknutá do výlisků v poloose. S velkým nástavcem na golu (lešenářská trubka) nebo se vzduchovou pistolí by měla jít utrhnout. Když auto stojí na zemi a někdo si stoupne na brzdu, je to zdaleka nejjednodušší způsob.

Teď auto na hever, zadní kolo dolů. Sundat brzdič - dva šrouby na ořech 16", pozor na kablíky od čidel ABS a u PZ kola i senzor opotřebení destiček. Kablíky stačí jen vytahat z úchytů a brzdič pověsit kamkoli na auto, nejlíp třeba na kus drátu, ať to nevisí na brzdové hadičce. Na kotouči je malý šroubek, imbus vel. 6, po vyndání šroubku by měl jít kotouč dolů. Pokud drhne o pakny ručky (jako mě), tak dírou v kole malým šroubovákem poštelovat ručku tak, aby šel kotouč dolů.

Teď už můžeme úplně sundat středovou matici (kterou jsme povolili na začátku). Ložisko je nalisováno na náboj a celé je to přišroubované čtyřmi šrouby k autu. Podle neověřených informací jsou u slabších motorizací menší poloosy a není třeba je sundavat - nevím. Já potřeboval dostat poloosu dolů, abych se dostal k těm čtyřem šroubům, které jsou z vnitřní strany. Tzn. povolit 6 šroubů poloosy směrem od diferenciálu a poloosu na vnitřní straně vyklíčovat směrem do prostoru. U pravého kola to jde, u levého je v cestě výfuk. Já to řešil tak, že jsem výfuk vyvěsil vzadu na dvou zavěšeních a uprostřed auta jsem povolil tu příčku pod výfukem. Potom už s ním šlo hnout tak, že poloosa měla prostor.

Teď nastává největší legrace a to je dostat poloosu z auta. V některých návodech doporučují stahovák, ale přesto, že jsem měl ten největší to s ním nešlo. Nakonec se osvědčilo vymlátit poloosu z náboje palicí - samozřejmě přes něco, abychom nepoškodili konec poloosy. My použili mosaznou tyč, ale určitě to půjde i přes kus dřeva apod...

Jakmile je poloosa venku, povolit čtyři šrouby zevnitř není celkem problém. Ložisko bylo přilezlé, drželo i po odstranění šroubů, takže opět kladivo a celý náboj je venku.

Na autě by to teď mělo vypadat asi takhle:

Ložisko je na náboji nalisované.

 

Je tedy potřeba staré ložisko z náboje na lisu dostat. Někdo to prý zvládne palicí, mě přišel lis pohodlnější :-) Pokud po sundání ložiska z náboje zůstane na náboji kroužek ze starého ložiska, lze ho vzít opatrně flexou a potom sekáčem dostat dolů. Když se flexou trošku škrábne i náboj, zas tak moc se neděje.

Ložiska použijeme samozřejmě nová, včetně šroubů a zajišťovací matice.

Nové ložisko nalisujeme na náboj a teď už je to v podstatě obrácený postup. Před montáží doporučuju očistit dosedací plochu náboje a zkontroloval konec poloosy, jestli jsme při demontáži nepoškodili závit. Vyzkoušíme nejlíp tak, že na ni zkusíme našroubovat matici. Pokud je závit poškozený, je třeba ho protáhnout čističem závitů nebo závitníkem - u mě to nebylo třeba.

Takže náboj na auto, přišroubovat, poloosu na konci očistit, namazat vazelínou a zevnitř strčit do náboje. Asi to nepůjde až nakonec, mě pomohlo přes kus dřeva zevnitř poťukávat poloosu hned za nábojem a druhý současně s nábojem otáčel. Poloosu stačí nacpat tak, aby se chytla matice na závit. Potom přidělat poloosu k diferáku, na levé straně zavěsit výfuk. Kotouče zpátky, brzdiče taky, na auto kola a po spuštění auta na zem pořádně dotáhnout středovou matici. Až bude dotažená, tak sekáčem ji opět zajistit proti výliskům v konci poloosy !!!

Zní to jednodušše, le zejména u prvního kola jsme se celkem zapotili. Pokud někdo postupoval jinak a třeba i jednodušeji, podělte se s ostatními v diskusi.

Odměnou za tuto nelehkou práci vám bude absolutní ticho v autě během jízdy :-)

Připomínky a dotazy v diskusi zde

 

 

2012. vše, co jste chtěli vědět o BMW e39, ale báli jste se zeptat
Free Joomla Templates by Joomla 2.5 Template Maker